محمد باسط درازهی  در گفت وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت درباره  وضعیت رودخانه  های مرزی  در استان سیستان و بلوچستان،گفت: عدم جلوگیری از سرازیرشدن آبهای رودخانه های، متوسط، بزرگ وفصلی در  بلوچستان به سمت پاکستان موجب شده است که منابع آبی از  کشور  بدون هیچ بهره ای خارج شوند.

کشور افغانستان با مهار آبهای رودخانه هیرمند مانع تزریق حق آبه ایران

 نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشورافغانستان با مهار آبهای رودخانه هیرمند اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی ایران حق آبه اش را از رودخانه هیرمند دریافت کند واین در حالی است که   ما متاسفانه هیچ نوع برنامه ریزی جامعی  برای مهار آبهای مرزی از  جمله در بلوچستان نداریم.

 وی ادامه داد:  متاسفانه کارهای مطالعاتی بر روی برخی  از  رودخانه های سیستان وبلوچستان تاکنون  عملیاتی نشده  است که این امر  جای  تاسف دارد و از همین رو با توجه به اینکه منابع آبی تاثیر بسزایی در تولید بهینه  محصولات کشاورزی دارد، الزامی  است که در سال 98 اقدامات اساسی  برای کنترل آبهای مرزی در دستورکارقراربگیرد.

میلیاردها لیترآب  بدون هیچ نوع  مقاومتی به سمت پاکستان رها شده است

درازهی افزود:میلیاردها لیترآب  بدون هیچ نوع  مقاومتی به سمت پاکستان رها شده است  واین در حالی است که تامین منابع آبی در اولویت برنامه های  کشور در عرصه داخلی و بین المللی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تقدیم آبهای مرزی بلوچستان به پاکستان توجیه منطقی ندارد یادآورشد: خروج سالانه میلیاردها مترمکعب آبهای مرزی از کشور درآینده دردسرساز  می‌شود.

پایان پیام