ابوالفضل حسن‌بیکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور کشورمان به جمهوری آذربایجان به منظور حضور در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، گفت: جنبش غیرمتعهدها یکی از ظرفیت های مثبتی است که می تواند برای جمهوری اسلامی و کشورهای عضو، مثبت و مفید باشد.

لزوم محکومیت حمایت برخی دولتها از تروریسم

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه زیاده خواهی و تک روی کشور آمریکا در عرصه بین الملل کشورها را تحت فشار قرار داده است، عنوان کرد: لازم است سران کشورها در این اجلاس پیشگیری از هرگونه تجاوز به حقوق ملت ها را مدنظر قرار دهند و همچنین رژیم اسرائیل کودک کشی که برای تقویت تروریسم در منطقه تلاش می کند را محکوم کرده و کشورهای دیگر را ملزم به احترام به تمامیت ارضی یکدیگر کنند.

وی در ادامه حضور آمریکا در عراق، افغانستان و سایر کشورهای منطقه را غیرمشروع خواند و افزود: تقویت داعش از سوی آمریکا باید محکوم شود چنانچه زمانی که ارتش سوریه برای آزادی حسکه و شمال کشور خود حرکت می کند، آمریکایی ها در روز روشن صدها کامیون ارسال می کنند تا عناصر تروریستی را به عراق منتقل کنند و این خود نوعی مقابله با مبارزه با تروریسم است.

ابوالفضل حسن بیکی

حسن بیکی در ادامه به بعد دیگری از اجلاس بین المللی جنبش عدم تعهد پرداخت و گفت: در گذشته مذاکرات بسیاری میان رئیس جمهور کشورمان و سایر کشورها برگزار و از قبال آن قراردادها و موافقتنامه هایی به امضا رسیده که بخش اعظمی از آن عملیاتی نشده است لذا به نظر می رسد از آنجایی که امکان ملاقات در حاشیه این اجلاس فراهم است، روحانی نیز باید بر ضرورت ورود کشورها به فاز اجرایی موافقتنامه های به امضا رسیده، تأکید کرده و به جد خواستار عملیاتی شدن آنها شود.

ضرورت ایفای نقش کشورهای در حال توسعه در جهان چند قطبی

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: از سوی دیگر توسعه روابط کشورها در شرایطی که دنیا از حالت تک قطبی خارج و به سمت چند قطبی گراییده، بسیار حائز اهمیت است که در راستای آن کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته نیز باید نقش خود را ایفا کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه دنیای امروز مقاومت را به عنوان قدرت واحد در برابر هرگونه تجاوز موثر می داند، اظهار داشت: در رأس آن جمهوری اسلامی به عنوان مهم ترین سکاندار آسایش، آرامش و آزادی برای تمامی منطقه است که می تواند نظرات خود را در این اجلاس ارائه کند.

حسن بیکی اضافه کرد: جمهوری اسلامی با 15 کشور همسایه بوده و قراردادهایی در جهت مقابله با داعش و تروریسم و مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر که آمریکایی ها این موضوع را در افغانستان توسعه داده اند، به امضا رسانده است که لازم است  و مبارزه جدی در این حوزه آغاز شود.

مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تنها راه ایجاد ثبات در منطقه

وی افزود: جمع ساکنان کشورهای همسایه ایران به جمعیتی حدود 620 میلیون نفر می رسد که سران این کشورها که با ایران 16 کشور می شوند باید در مسیر مبارزه با تروریسم و توسعه مواد مخدر جدیت کامل داشته باشند تا بتوانند ثبات و امنیت را به منطقه باز گردانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه آمریکایی ها بسیار تلاش دارند که کشورهای صاحب انرژی را محاصره کنند، خاطرنشان کرد: تحریم به عنوان ابزار ناسالمی در دست آمریکایی ها است که از آن سوءاستفاده می کنند و این کشورهای منطقه هستند که باید خودشان برای حفظ منافع ملی‌شان اقدام کنند که مهم ترین اقدام در این حوزه اجرای قراردادهای دوجانبه و چندجانبه ای است که میان کشورها به امضا می رسد./

پایان پیام