به گزارش خبرگزاری خانه ملت ،  عبدالله رضیان  عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در آغاز با اشاره به اینکه دولت تصدی گری دو خودروساز بزرگ کشور را بر عهده دارد، گفت: این موضوع سبب چالش های زیادی از جمله بالا رفتن هزینه های تولید و ایجاد رانت شده است و نگاه کارشناسان این بوده که مهمترین راه برون رفت از این چالش ها، خصوصی سازی واقعی است.

وی اشاره کرد: نمایندگان مجلس نیز به دنبال آن هستند که تصدی گری دولت در حوزه خودرو کاهش پیدا کند و به بخش خصوصی واگذار شود. فکر می کنم اگر کسانی از بخش خصوصی که دو کارخانه سایپا و ایران خودرو را تحویل بگیرند، ظرفیت اقتصادی لازم را داشته باشند، یقینا می تواند تحول خوبی در صنعت خودرو ایجاد کند اما شرط این مهم آن است که این واگذاری به صورت واقعی و نه مانند دیگر خصوصی سازی ها باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره واگذاری سایپا و ایران خودرو تاکید کرد: این دو کارخانه باید به کسانی واگذار شود که هم اهلیت فنی و هم اهلیت اقتصادی داشته باشند و در این صورت خصوصی سازی این دو خودروساز می تواند اتفاقی خوب باشد.

وی درباره مقایسه واگذاری دو خودروساز با باشگاه های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی گفت: این دو موضوع قابل مقایسه با یکدیگر نیستند زیرا واگذاری دو باشگاه به دلیل تبعات امنیتی و اجتماعی که دارند، با مشکلاتی مواجه هستند اما در موضوع دو خودروسازی بزرگ شرایط متفاوت است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: بخش خصوصی می تواند در ارتقای کیفیت خودروها تاثر بسزایی داشته باشد و همچنین در کاهش قیمت خودرو و رقابتی کردن آن نیز اثرگذار خواهد بود اما مسئله مهم اهتمام دولت در این زمینه است تا افرادی که دارای توانمندی اقتصادی لازم برای واگذاری هستند، پیدا شود زیرا نباید فراموش کنیم این دو خودروساز بدهی های سنگینی دارند و حتی بدهی های آن ها به اندازه خود قیمت کارخانه ها است؛ بنابراین افرادی که دارای اهلیت باشند با بهینه سازی و مدیریت درست، می توانند مشکلات این حوزه را از بین ببرند./

پایان پیام