خبرگزاری خانه ملت، سرویس اقتصادی- توزیع کالا و ساماندهی بازار از سال گذشته به کلاف سردرگمی تبدیل شده که وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی نیز -که مسئول اصلی تامین و توزیع کالاهای اساسی هستند- به نوعی با بهانه‌هایی مانند اینکه تنظیم بازار در حوزه اختیارات آن‌ها نیست، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

دولت نیز تشکیل وزارت بازرگانی را تنها راهکار ساماندهی قیمت‌ها و تنظیم بازار می‌داند به همین دلیل طی چند سال گذشته سه نوبت لایحه تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت را به مجلس ارائه داد اما نمایندگان در هر سه بار با دلایلی مانند جلوگیری از بزرگ شدن دولت، افزایش بوروکراسی و... با این لایحه مخالفت کردند.

در شرایطی که بازار نابسامان بوده و قیمت‌ها لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند برخی نمایندگان طرح تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت را تدوین کرده و به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی هستند اما حال و هوای بهارستان به گونه ای است که به نظر می رسد اکثریت نمایندگان با این طرح نیز مخالفت ‌کنند.

با تصمیم سران قوا مبنی بر انتقال شرکت‌ بازرگانی دولتی ایران (GTC) از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت، حوزه توزیع مستقل شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول تنظیم بازار شد.

انتقال شرکت‌ بازرگانی دولتی ایران از جهاد کشاورزی به صمت از لاعلاجی بود

در این باره الیاس حضرتی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، می‌گوید برای ساماندهی امور باید وزارت بازرگانی از صنعت تفکیک شود در واقع تفکیک شرکت‌ بازرگانی دولتی ایران از وزارت جهاد کشاورزی و الحاق آن به وزارت صمت از لاعلاجی بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی معتقد است باید علاوه بر وزارت بازرگانی، وزارت معادن و فلزات نیز تشکیل شود، در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به سه وزارتخانه تبدیل شود.

الیاس حضرتی

به زعم وی در شرایطی که کشور با مشکلات شدیدتر مواجه می‌شود، پروژه‌ها باید در ابعاد کوچک‌تر اجرایی شده و به مدیران تحویل داده شود در واقع هرچه اندازه پروژه‌ها بزرگتر باشد امکان اجرایی شدن آن مشکل‌تر است.

از آنجایی که مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی مخالف است در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه مصوب شد به صورت موقت به منظور تمرکز در امر توزیع شرکت‌ بازرگانی دولتی ایران از جهاد کشاورزی منفک و به صمت ملحق شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی به 6 ماه تا یک سال زمان نیاز دارد، توضیح داد: این وزارتخانه در عرض یک ماه تشکیل می‌شود چراکه ساختمان، افراد و... آماده است.

حضرتی می‌گوید از آنجایی که مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی مخالف است در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه مصوب شد به صورت موقت به منظور تمرکز در امر توزیع شرکت‌ بازرگانی دولتی ایران (GTC) از وزارت جهاد کشاورزی منفک و به وزارت صمت ملحق شود.

دولت همچنان به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی است

به زعم رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دولت همچنان به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی است و طرح تفکیک این وزارت از صنعت هنوز در دستورکار صحن علنی مجلس قرار دارد.

براساس این گزارش عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت انتقال شرکت‌ بازرگانی دولتی ایران از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت را مثبت ارزیابی کرده و معتقد است در گذشته توزیع کالاهای اساسی برعهده دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت بود به همین دلیل دولت با اصرار بر تشکیل وزارت بازرگانی به دنبال یکپارچه شدن امر توزیع بود.

تشکیل وزارت بازرگانی زمانبر بوده و به صلاح نیست

به زعم نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تشکیل وزارت بازرگانی زمانبر بوده و به صلاح نیست بنابراین مقرر شد؛ امر توزیع در وزارت صنعت، معدن و تجارت متمرکز شود تا این وزارتخانه مسئولیت تنظیم بازار را کامل در اختیار گیرد.

عزیز اکبریان

در حال حاضر دولت طرح تشکیل وزارت بازرگانی را پیگیری نمی‌کند، مصوبه سران سه قوا برای مدت محدود و موقت است و زمانی که از گردنه تحریم عبور کنیم یا شرکت بازرگانی دولتی باید مجدد به وزارت کشاورزی منتقل شود یا مجلس درباره ماندگار شدن این بخش در وزارت صنعت تصمیم‌گیری کند

وی معتقد است اگرچه تشکیل وزارت بازرگانی باعث افزایش واردات می‌شد اما در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر اینکه مسئول رونق تولید است تنظیم بازار را نیز برعهده دارد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه انتقال شرکت‌ بازرگانی دولتی ایران از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت مسئولیت این وزرتخانه را زیاد می‌کند، توضیح داد: می‌توان با انتصاب افراد توانمند در مناصبی مانند قائم مقامی، معاونت و... این موضوعات را مدیریت کرد.

تشکیل وزارت بازرگانی باعث تشکیل ادارات جدید، ساختمان و بوروکراسی بیشتر می‌شود

به گفته این نماینده مردم در مجلس دهم تشکیل وزارت بازرگانی باعث تشکیل ادارات جدید، ساختمان و بوروکراسی بیشتر می‌شود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است در حال حاضر دولت طرح تشکیل وزارت بازرگانی را پیگیری نمی‌کند، مصوبه سران سه قوا برای مدت محدود و موقت است و زمانی که از گردنه تحریم عبور کنیم یا شرکت بازرگانی دولتی باید مجدد به وزارت کشاورزی منتقل شود یا مجلس درباره ماندگار شدن این بخش در وزارت صنعت تصمیم‌گیری کند.

باید دید دولت در این شرایط لغو قانون انتزاع را چاره‌ساز دانسته یا هنوز بر تشکیل وزارت بازرگانی اصرار می‌ورزد نتیجه هرچه باشد باید تدابیر لازم اندیشیده شود تا آرامش به بازار کالاهای اساسی بازگردد و دغدغه‌های مردم درباره گرانی لحظه‌ای از بین رود./

پایان پیام