به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی ، علی وقف‌چی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به عملکرد فراکسیون فرش و صنایع دستی گفت: کارهای اساسی که در این زمینه صورت گرفته شامل تشویق فعالین این عرصه‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌ها بوده است؛ همچنین قانونی را بعد از گذشت 12 سال به نام قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی تصویب کردیم.



نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به اینکه در زمینه فرش دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری هستیم اما متاسفانه با وجود اینکه نزدیک به 2 سال است که این قانون تصویب شده اما آیین‌نامه‌های اجرایی را نه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشته و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ به صورت مکتوب درخواست کردیم، در صحن مجلس نیز تذکر دادیم و انتظار داریم که دوستان با جدیت تمام این موضوع را عملیاتی کنند.



رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس ادامه داد: ظرفیت‌هایی که ایجاد کردیم شامل تکلیف صدا و سیما برای تبلیغات بیشتر و تکلیف تمام ارگان‌های دولتی برای واگذاری مجموعه‌هایی که می‌تواند برای عرضه محصولات صنایع دستی و فرش کمک کند؛ مرجع تشخیص بیمه شدگان در فعالین صنایع دستی و فرش را از تامین اجتماعی سلب مسئولیت کردیم و به سازمان صنایع دستی، مرکز ملی فرش ایران و وزارت صمت سپردیم و این بزرگترین کاری بود که در این مدت انجام شد.



تلاش فراکسیون برای افزایش اعتبارات مربوط به بیمه قالی‌بافان و مرتبطین با صنایع دستی



وی ادامه داد: تمام تلاشمان این بود که اعتبارات مربوط به بیمه قالی‌بافان و مرتبطین با صنایع دستی و فرش را افزایش دهیم که نهایت در تبصره 14 ردیف 21 یک فرصت قانونی مازاد بر گذشته ایجاد کردیم و آخرین تلاشمان این بود که چنانچه بخواهیم امروز در بحث درآمدهای ارزی حرفی برای گفتن داشته باشیم، در بحث امنیت کشور که مطمئنا هر چه سهم جهانی در اقتصاد بالا باشد به همان میزان می‌تواند در امنیت کمک کند و همچنین خوشبختانه این تنها مبادلات اقتصادی نیست بلکه در کنار آن هویت‌های ملی، فرهنگی و مذهبی را می‌توانیم به جهانیان عرضه کنیم.



فرش ارزان‌ترین روش تولید اشتغال است



وقف چی با بیان اینکه فراکسیون فرش و صنایع دستی با استقبال مجلس و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شده تصریح کرد: ارزان‌ترین روش تولید اشتغال با کمترین وابستگی به مواد اولیه خارج از کشور و از همه مهمتر عدم وابستگی تکنولوژی به این صنعت، دست به دست هم داده تا این فراکسیون تشکیل شود و امیدوارم در این فراکسیون بتوانیم به رونق بیشتر این صنعت که فرصت طلایی برای درآمدزایی است، کار کنیم.



دغدغه بیمه‌ای بافندگان فرش همچنان باقی است



این نماینده مردم در مجلس دهم معتقد است: متاسفانه آنطور که لازم است با این فراکسیون همکاری نشده و دلیل آن درآمدهای مالی پایین و چارچوب‌های غلطی است که وجود دارد. هر ایرانی این حق را دارد که بیمه شود و به ویژه بافندگان دغدغه‌ای نداشته باشد اما به دلایل متعدد متاسفانه آنطور که باید نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم و برخی دغدغه بافندگان فرش همچنان باقی است.



رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس با تاکید بر ارتقا ردیف‌های مالی مرکز ملی فرش ایران گفت: خلاء مهمی که وجود دارد و امسال بر روی آن کار می‌کنیم، ردیف مالی بسیار ضعیف است؛ البته هدفمان این است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شود تا به آن هدف اصلی برسیم.



یکی از 6 اولویت کشور بحث ساماندهی صنعت توریسم کشور است



این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: به دلیل فعالیت‌هایی که داشتیم و رایزنی‌هایی که کردیم، یکی از6 اولویتی که برای کشور در شورای هم‌اندیشی فراکسیون‌های سیاسی مجلس تعریف کردیم، بحث ساماندهی صنعت توریسم کشور است و در نظر داریم تا از تمام ظرفیت‌ها، صاحب نظران، دانشگاهیان، بخش خصوصی، دولت و مجلس استفاده کنیم تا یک طرح جامع و مسیر آشکاری را برای این بحث تعریف کنیم.