به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، بیست و پنجمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی با دستور ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور صبح امروز (دوشنبه 16 اسفندماه) رأس ساعت 8 و 10 دقیقه و با حضور 207 نفر از نمایندگان آغاز شد. نمایندگان پیش از این بخش درآمدی لایحه بودجه را طی بیست و یک جلسه به اتمام رسانده بودند و از روز گذشته وارد بخش هزینه‌ای سند مالی دولت برای سال آینده شده‌اند.



 تلاش مجلس برای ادای دین به جانبازان



دکتر قالیباف رئیس مجلس در ابتدای جلسه امروز ضمن تبریک میلاد حضرت اباالفضل (ع) به ملت عزیز ایران به ویژه جانبازان سرافراز کشورمان تاکید کرد: جانبازان مایه سرافرازی ملت هستند و ان شاالله بتوانیم در مجلس دین خود را به این شهدای زنده و جانبازان عزیز ادا کنیم.



چتر حمایتی مجلس بر سر دانشجویان تحت پوشش 



نمایندگان مجلس در اولین مصوبه امروز خود در تبصره 9 با هدف حمایت از دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی و فرزندان رزمندگان معسر با اولویت قرار گرفتن آنها برای دریافت وام موافقت کردند و در ادامه با تصویب شرایطی، به دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری، پارک‌های علم و فناوری اعم از دولتی و غیردولتی اجازه دادند تا از تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات صرفاً تخصصی و به‌روز‌رسانی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خود استفاده کنند.



تکلیف مجلس به شرکت‌های دولتی برای پرداخت مطالبات فرهنگیان



وکلای ملت در اولین مصوبات امروز خود در بخش هزینه ای با هدف حمایت از فرهنگیان و دانش‌آموزان مناطق محروم، شرکت‌های دولتی را مکلف به تخصیص یک درصد از درآمد خود جهت احداث مدارس روستایی در روستاهای فاقد مدرسه، توسعه عدالت آموزشی، تأمین سرانه آموزش و پرورش و پرداخت مطالبات فرهنگیان کردند.



تعویق بازنشستگی معلمان تا سن ۶۵ سالگی



موضوع بازنشستگی اختیاری معلمان، مصوبه دیگر مجلس بود و نمایندگان مردم وزارت آموزش و پرورش را مجاز کردند تا بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را در صورت رضایت آنها تا سن ۶۵ سالگی به تعویق بیاندازد.



تکلیف صندوق رفاه دانشجویی برای ارائه تسهیلات به دانشجویان دانشگاه علوم قضایی 



در ادامه بررسی بخش هزینه ای تبصره 9 لایحه بودجه نمایندگان مردم در خانه ملت، صندوق رفاه دانشجویی را مکلف به ارائه تسهیلات و خدمات به دانشجویان دانشگاه علوم قضایی کردند.



مجوز مجلس برای اختصاص اعتبارات جهت ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی



وکلای ملت در مجلس در ادامه مصوبات خود، به دستگاه‌های اجرائی مجوز دادند تا دو درصد (2%) از بودجه هزینه‌ای خود را برای هم افزایی و ارتقای فعالیت ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.



مصوبه مجلس برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستگاه های اجرایی



ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مصوبه دیگر مجلس بود و نمایندگان به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار شهادت و یکپارچه‌سازی حکمرانی در ترویج و همچنین بسط و گسترش مفهوم ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت به عنوان سبک زندگی فاخر و مشارکت دستگاه‌ها در این امر خطیر، دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند، یک درصد از اعتبارات هزینه ای خود را برای اجرای این موضوع اختصاص دهند.



 مصوبات بودجه ای بخش قضایی، انتظامی و دفاعی 



راهکار مجلس برای پیشگیری و کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن



نمایندگان در ادامه بررسی‌های بودجه‌ای خود با ورود به بحث کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در تبصره 10 لایحه بودجه 1401، شرکت های بیمه را مکلف کردند تا مبلغی از درآمد حق بیمه شخص ثالث دریافتی را برای اقداماتی که منجر به کاهش تصادفات و مرگ و میر و ساخت برنامه‌های فرهنگ‌سازی در جهت کاهش حوادث رانندگی مطابق برنامه عملیاتی آیین‌نامه مدیریت حمل و نقل و سوانح رانندگی می شود، هزینه کنند.



تکلیف مجلس برای حمایت از معلولان تصادفات جاده ای



مجلس در مصوبه‌ای دیگر با افزایش 5 درصدی تعرفه جریمه‌های رانندگی در سال 1401 مقرر کردند، مبالغ حاصله صرف هزینه کرد حمایت از معلولین شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت، اصلاح راه‌های روستایی و معابر در نقاط حادثه خیز بین شهری و راه‌های مناطق محروم مرزی کشور، حوادث جاده ای و تجهیزات مورد نیاز درمانی در اختیار جمعیت هلال احمر و کمک به خرید تجهیزات و امکانات اتاق تشریح در اختیار سازمان پزشکی قانونی شود.



تکلیف مجلس برای تأمین دیه بخشی از زندانیان حوادث رانندگی غیرعمد



تکلیف نمایندگان برای صندوق تأمین خسارت‌های بدنی برای تامین دیه زندانیان حوادث رانندگی مصوبه دیگر مجلس بود که براساس آن صندوق تامین خسارت‌های بدنی مکلف شدند، دیه زندانیان حوادث رانندگی غیرعمد را که به دلیل هرگونه محدودیت سقف تعهدات شرکت‌های بیمه و صندوق مذکور در زندان به‌ سر می‌برند و قبل از لازم‌الاجراء شدن قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص‌ ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، زندانی شده‌اند را تأمین کنند.



جریمه تخلفات رانندگی از طریق پیامک به مالکان خودروها اعلام می‌شود



نمایندگان مجلس همچنین امروز مصوب کردند، جریمه تخلفات رانندگی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی از طریق پیامک به مالکان خودروها اعلام شود و کارور(اپراتور)های تلفن همراه نیز موظفند، هزینه پیامک‌ها را در قبوض تلفن همراه مالکان وسیله نقلیه درج و مبالغ مربوطه را از آنها دریافت کنند.



واگذاری تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت خودرو به نیروی انتظامی



مجلس در ادامه بررسی‌ بودجه‌ای خود در بخش هزینه ای، با ورود به موضوع بحث میان نیروی انتظامی و دفاتر ثبت اسناد برای ثبت پلاک خودروها، مسئولیت تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت خودرو را به نیروی انتظامی دادند و به موجب این مصوبه، نیروی انتظامی مکلف به راه‌اندازی سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت شد تا تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت را به ­صورت برخط انجام و مراجعه حضوری اشخاص صرفاً برای احراز هویت فرد، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک خواهد بود.



اختصاص اعتبار ۶۰۰ میلیاردی برای تهیه نقشه و اسناد مالکیت حدنگاری اراضی کشاورزی



وکلای ملت در مصوبه ای دیگر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را مکلف کردند، با استفاده از ظرفیت­ های بخش غیر دولتی تا سقف شش هزار میلیارد ریال برای تهیه اسناد مالکیت حدنگاری اراضی کشاورزی هزینه کند.



معافیت مشمولان متأهل دارای دو فرزند از خدمت سربازی



نمایندگان مردم در مجلس با هدف حمایت از فرزندآوری در سال آینده مقرر کردند، مشمولین غایب و غیرغایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای ۳۰ سال سن دارند،  از انجام خدمت وظیفه عمومی به صورت رایگان معاف شوند. در بخش درآمدی این بند بحث خرید خدمت سربازی برای مشمولان مقیم خارج از کشور نیز مطرح بود که بعد از بررسی پیشنهادات متعدد و عدم تصویب، برای تعیین تکلیف به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال شد.



مصوبه مجلس برای کارکنان نیروهای مسلح ساکن در خانه های سازمانی 



نمایندگان مردم در مجلس در مصوبه ای دیگر در بخش هزینه ای تبصره 10 مقرر کردند، کمک‌هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی از حقوق ماهانه آنان کسر و برای هزینه های تعمیر و نگهداری همان خانه های سازمانی اختصاص یابد.



اقدام مهم مجلس در راستای تقویت بنیه دفاعی



نمایندگان مجلس در ادامه در موافقت با پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دولت را مکلف به پرداخت اولویت‌دار اعتبارات ردیف‌های بنیه دفاعی بعد از پرداخت اعتبارات حقوق و مزایای کارکنان شاغل بازنشسته کردند. 



عزیزی نایب رئیس این کمیسیون در بیان دلایل توجیهی کمیسیون برای این پیشنهاد گفت: قوای مسلح باید به عنوان مدافع کشور مورد حمایت و تقویت باشد و از آنجایی که از عوامل مهم بازدارندگی، توسعه و تجهیز نیروهای مسلح است که در سال‌های گذشته با مشکلاتی مواجه بوده، در قانون بودجه 1400 مصوبه‌ای داشتیم که به حمایت از نیروهای مسلح می‌پرداخت و اکنون قصد تنفیذ دوباره این موضوع را در لایحه 1401 داریم.



اختصاص دو درصد از درآمد حاصل از تراکنش‌های بانکی برای تقویت پلیس فتا



مجلس در مصوبه ای دیگر بانک‌ها و موسسات اعتباری را موظف کرد، دو درصد از درآمد حاصل از هزینه‌های دریافتی بابت تراکنش‌های نظام بانکی را به طرح تقویت پلیس فتا که توسط فرماندهی انتظامی با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود، اختصاص دهند.



نمایندگان مجلس درصدد کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد



نمایندگان مجلس در ادامه نشست امروز با هدف کمک به آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد و کاهش آسیب‌های اجتماعی مترتب بر خانواده آنها مصوب کردند تا مبلغ سه هزار میلیارد ریال به ستاد دیه کشور اختصاص یابد.



مصوبات بودجه ای بخش مسکن 



مصوبه مجلس برای تزریق خون تازه به بازار مسکن اقشار کم درآمد



وکلای ملت در بخش بررسی مسکن در لایحه بودجه 1401 در موافقت با پیشنهاد رئیس کمیسیون عمران، اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن به صندوق ملی مسکن را تصویب کردند و براین اساس در راستای اجرایی شدن قانون دائمی جهش تولید مسکن مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال و ایجاد صندوق ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی مبلغ 300 هزار میلیارد ریال به این صندوق اختصاص می یابد تا در راستای این قانون هزینه شود.



دکتر قالیباف رئیس مجلس در تشریح این مصوبه گفت: این اعتبارات به صندوق ملی مسکن واریز می شود اما در استان ها مورد استفاده قرار می گیرد. 



اختصاص اعتبار ۲۳ هزار میلیاردی برای  اجرای طرح های بازآفرینی و تولید مسکن



نمایندگان مردم در مجلس در مصوبه ای دیگر برای حمایت از ساخت مسکن، با اختصاص اعتبار ۲۳ هزار میلیاردی برای  اجرای طرح های بازآفرینی و تولید مسکن موافقت کردند و در ادامه به دولت اجازه دادند تا اقداماتی را در سال آینده برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرحهای بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی موجود در بافت فرسوده‌، مصلی تهران ، طرحهای مسکن و سایر موارد پیش‌بینی‌ شده در قانون جهش تولید مسکن انجام دهد.



مجوز مجلس به سازمان ملی مسکن برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌های شهرها



نمایندگان مجلس ضمن مکلف کردن وزارت راه و شهرداری‌های با جمعیت پنجاه هزار نفر به نصب دوربین کنترل سرعت در شهرها، در بند دیگری سازمان ملی زمین و مسکن را مکلف به بازآفرینی بافت‌های فرسوده از طریق در اختیار قرار دادن ۲۰ درصد زمین‌های آنها کردند.



واگذاری سکونتگاه‌ غیررسمی به مالکین اعیانی



نمایندگان مجلس در ادامه بررسی‌های بودجه ای خود با هدف حمایت از حاشیه نشین ها به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند تا سکونتگاه های غیررسمی که قبل از سال 1394 به تصرف اشخاص درآمده است و بر اساس مصوبه ساخت و ساز صورت گرفته و در حال بهره‌برداری می‌باشد را به مالکین اعیانی واگذار نماید.



تکلیف مجلس به وزارت راه برای احداث پاسگاه و سالن‌های ورزشی در مناطق کم برخوردار



نمایندگان مجلس در نشست امروز وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند، زمین مورد نیاز برای احداث پاسگاه، کلانتری، پایگاه و حوزه ­های مقاومت و سالن های فرهنگی ورزشی بسیج و ورزشگاه های پانزده هزار نفری در مناطق محروم را به‌ صورت رایگان در اختیار مراکز متولی در طرح های مسکن مهر، مسکن ملی و طرح های بازآفرینی شهری در مناطق کم‌برخوردار قرار دهد.



اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و توسعه پروژه‌های حمل و نقل



نمایندگان مجلس با اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و توسعه نگهداری زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای‌، ریلی، هوایی‌، دریایی و تجهیزات و ناوگان موافقت کردند.



تقدیر نمایندگان  از امدادرسانی جمعیت هلال احمر به سیل زدگان  



دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از به صدا درآمدن زنگ پایان نشست امروز بیانیه 260 نفر از نمایندگان را در خصوص تقدیر از امدادرسانی جمعیت هلال احمر به سیل زدگان قرائت کرد.



پایان نشست صبح مجلس/ادامه بررسی حقوق‌ها در سال 1401 در نشست دوم 



نمایندگان مردم در مجلس با ورود به تبصره 12، موضوع حقوق و دستمزد کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری را مورد بحث و بررسی قرار داده و پیشنهادات متعددی را در این خصوص بررسی کردند اما با نزدیک شدن به لحظات ملکوتی اذان ظهر و به صدا درآمدن زنگ پایان نشست امروز صبح در ساعت 12 و 14 دقیقه، ادامه بررسی بخش هزینه ای تبصره 12 به جلسه نوبت دوم مجلس موکول شد.



آغاز نشست علنی نوبت دوم 16 اسفند



 بیست و ششمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر امروز (دوشنبه 16 اسفندماه) با دستور ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 1401 کل کشور رأس ساعت 14 و 18 دقیقه آغاز شد. وکلای ملت در جلسه صبح مجلس بخش مربوط به آموزش، پژوهش و فرهنگ، قضایی، انتظامی و دفاعی، مسکن و حمل و نقل  را بررسی و مصوباتی را در حمایت از فرهنگیان، دانش آموزان و دانشجویان مناطق محروم، ساخت مسکن در مناطق کمتربرخوردار و معافیت سربازی متاهلان دارای دو فرزند و ... داشتند.



وکلای ملت امروز پیش از پایان نشست صبح مجلس تبصره 12 مربوط به حقوق و دستمزد را نیز بررسی کردند که با پایان جلسه، ادامه آن به نوبت عصر موکول شد.



تذکر کتبی نمایندگان 



نوبت دوم مجلس شورای اسلامی با قرائت تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور آغاز شد.



موافقت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت



نمایندگان مجلس بعد از بررسی پیشنهادات متعدد در بند الف تبصره 12 مصوب کردند، ضمن افزایش ۱۰ درصدی گروه های مختلف حقوق‌بگیر براساس آخرین حکم کارگزینی افراد به نسبت مدت کارکرد، حقوق آن ها از پنج میلیون و ششصد تومان کمتر نباشد. دولت در لایحه بودجه حداقل حقوق کارکنان دولت را چهار میلیون و ششصد هزار تومان تعیین کرده بود که کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با هدف حمایت از معیشت مردم میزان حداقل حقوق ها را افزایش داد.





مصوبه مجلس برای مقابله با حقوق های نجومی



وکلای ملت در قدمی دیگر برای مقابله با شکل‌گیری حقوق‌های نجومی، سقف خالص پرداختی ماهانه را از محل حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان به گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه های اجرائی را مشخص کردند و براین اساس سقف خالص پرداختی ماهانه را برای گروه های مختلف حقوق بگیر در دستگاه های اجرائی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات در کلیه مناطق کشور را در سال آینده هفت برابر حداقل حقوق تعیین کرده و پرداختی بیشتر از این سقف را ممنوع کردند.



ممنوعیت صدور مجوز جدید برای افزایش حقوق، مزایای مستمر و فوق‌العاده‌ها 



همچنین نمایندگان مجلس در ادامه برای جلوگیری از تغییر سقف حقوق‌ها به هر دلیلی در سال آینده مصوب کردند، در سال ۱۴۰۱ صدور هرگونه مجوز جدید برای افزایش حقوق و مزایای مستمر و فوق‌العاده‌ها و نظایر آن توسط مراجع ذی‌ربط شورای حقوق و دستمزد موضوع ماده(۷۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و هیأت وزیران تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار، خارج از افزایش‌های فوق‌الذکر ممنوع است.



همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه های وزارت علوم با وزارت بهداشت 



نمایندگان مردم در مجلس در ادامه بررسی بخش هزینه ای حقوق و دستمزد مقرر کردند، حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با حقوق اعضای هیئت علمی و غیر بالینی دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همسان سازی شود.



حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری ۱۰ درصد افزایش می یابد



نمایندگان مجلس در مصوبه ای دیگر میزان افزایش حقوق را برای بازنشستگان کشوری و لشگری ۱۰ درصد در نظر گرفتند و براین اساس حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده ۵ میلیون تومان تعیین شد. 



سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت تعیین شد



نمایندگان مجلس برای جلوگیری از پرداخت های نجومی سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت را نیز تعیین کردند و براین اساس، سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت تعیین شده در قانون در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی‌سال ۴۷۲ میلیون تومان خواهد بود.



کلیه پرداخت های حق التدریس و حق الزحمه ای ماهانه صورت می گیرد



نمایندگان مجلس در ادامه مصوب کردند تا کلیه پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد مانند حق‌التدریس، حق‌الزحمه، ساعتی، حق نظارت و پاداش شوراهای حل اختلاف، هزینه اجتناب‌ناپذیر محسوب و باید به صورت ماهانه پرداخت شود.



دولت مکلف به پرداخت حقوق به جانبازان و آزادگان معسر شد



نمایندگان مجلس با هدف حمایت از جانبازان و آزادگان معسر بنیاد شهید و امور ایثارگران را مکلف به پرداخت حقوق به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد، معادل حداقل حقوق کارکنان دولت کردند.



مشوق مجلس برای افزایش ازدواج و فرزندآوری



نمایندگان مجلس با هدف کمک به  افزایش ازدواج و فرزندآوری؛ هزینه عائله مندی و حق اولاد را با شروطی افزایش دادند و براین اساس کمک هزینه عائله مندی مزدوجین جدید و حق اولاد تازه متولدین دو تا سه برابر در سال آینده افزایش می یابد.



هدیه مجلس به سربازان؛ افزایش چشمگیر حقوق سربازان در سال آینده



وکلای ملت در مصوبه‌ای دیگر برای حمایت از معیشت سربازان کشورمان مصوب کردند، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی حداقل (60%)، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل (75%) و حقوق سربازان متاهل (90%) حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین شود.



مجوز مجلس به دولت برای پرداخت یارانه های نقدی



نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 1401 در تبصره 14، سازمان هدفمندسازی یارانه ها را موظف کردند با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور بعد از تحقق دریافتی‌های(منابع) خود از محل فروش آب و برق، حق بیمه مشترکین گاز طبیعی و عوارض گازرسانی و حق بیمه منازل مسکونی نسبت به اجرای قانون هدفمندی اقدام کند.



تعیین شرایط پرداخت یارانه ۳ برابری برای فرزندان خانوارهای دهک‌های اول تا چهارم 



نمایندگان مردم در مجلس شرایط افزایش ۳ برابری یارانه فرزندان خانواده های دهک های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند را مشخص کردند.



تکلیف مجلس برای مسدود کردن حساب های شرکت های تابعه وزارت نفت نزد بانک های تجاری 



نمایندگان مجلس بانک مرکزی را مکلف به مسدود کردن حساب های شرکت های تابعه وزارت نفت نزد بانک های تجاری مربوط به منابع ناشی از فروش داخلی فرآورده ها کردند.



اختصاص اعتبار یک هزار میلیارد تومانی جهت بیمه محصولات کشاورزی



وکلای ملت در ادامه بررسی های بودجه ای خود برای حمایت از کشاورزانی که محصولات آنها آسیب دیده با اختصاص مبلغ ده هزار میلیارد ریال جهت پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی به صورت نقدی، یا اسناد خزانه اسلامی (یک ساله) یا تضمین از سوی دولت موافقت کردند.



قیمت خرید تضمینی گندم کیلویی ۹۵۰۰ تومان تعیین شد



نمایندگان مجلس در مصوبه ای دیگر در بخش هزینه ای تبصره 14، دولت را مکلف به خرید تضمینی گندم به میزان ۹۵۰۰ تومان برای هر کیلو کردند.



مصوبه مجلس برای خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر



نمایندگان مجلس همچنین مقرر کردند، خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر براساس هزینه تمام شده حسابرسی شده و با احتساب هزینه سوخت نیروگاه مذکور صورت گیرد و در ادامه مصوب کردند، به منظور اصلاح الگوی مصرف گاز و برق، براساس شاخص تعداد اعضای هر خانواده تعیین شود. 



دولت مکلف به توسعه صنعت هسته‌ای کشور در افق ۲۰ ساله شد



دولت مکلف به توسعه صنعت هسته‌ای کشور در افق  ۲۰ ساله در تمام حوزه‌های صنعت هسته‌ای از قبیل انرژی هسته ای، کاربرد پرتوها، پزشکی هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، شتاب دهنده‌های ذرات و سایر حوزه‌های صنعت هسته‌ای شد و در ادامه  به دولت اجازه دادند،به  نسبت مشارکت واحدهای صنعتی در تأمین مالی نیروگاه های برق اتمی و تجدیدپذیر، در مقابل برق دریافتی از این نیروگاه ها، در هر نقطه‌ای از کشور، هزینه ای را برای انتقال برق این نیروگاه ها دریافت ننماید.



مجلس نحوه خرید کیک زرد با منشأ داخلی یا خارجی را تعیین کرد



نمایندگان مجلس در مصوبه بودجه ای خود با اختصاص بودجه سالانه به شرکت تولید سوخت هسته ای کشور جهت سرمایه‌گذاری در ردیف ­های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت خرید کیک زرد با منشأ داخلی یا خارجی و یا تملک سهام معادن پرتوزا و شرکت های مرتبط با چرخه سوخت با سازمان برنامه و بودجه کشور موافقت کردند.



سازوکار مجلس برای سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت احداث نیروگاه در مناطق محروم



نمایندگان مجلس سازوکار احداث نیروگاه در مناطق محروم توسط بخش خصوصی و دولتی را تعیین کردند و به وزارت نیرو اجازه دادند تا به صورت اشتراکی با بخش خصوصی نیروگاه هایی را احداث کند.



قالیباف: مصوبات بودجه ای مجلس در حوزه جاده و برق عشایر



ورناصری نماینده مسجد سلیمان در جریان بررسی بودجه طی تذکری اعلام کرد؛ در شرایطی که 3 درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می دهند و بار بزرگی از اقتصاد کشور بر دوش آن هاست، حتما باید حل مشکلات آن ها در لایحه بودجه دیده شود که دکتر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این نماینده گفت: با پیشنهادات نمایندگان در رابطه با حوزه جاده و برق عشایر، حداقل 4 مصوبه در روز گذشته در این رابطه به تصویب رسید با این حال مکلف هستیم در مناطق محروم بیشتر کار کنیم.



مصوبه مجلس برای آبرسانی به مناطق محروم با اولویت سیستان و بلوچستان



نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه در تبصره 15، وزارت نیرو را مکلف به توسعه و نوسازی شبکه فرسوده برق کشور، احداث نیروگاه های برق و آبرسانی به مناطق محروم با اولویت سیستان و بلوچستان از محل بهای برق صنایع کردند. همچنین به دولت اجازه دادند تا نسبت به اصلاح ساختار اداری شرکت های توزیع و تولید برق استان ها اقدام کند.



اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به مددجویان تحت پوشش



نمایندگان مجلس در مصوبه ای دیگر تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن را برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در نظر گرفتند و براین اساس مبلغ 20 هزار میلیارد ریال جهت اعطای تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن مددجویان تحت پوشش امداد امام خمینی 70 درصد و سازمان بهزیستی کل کشور 30 درصد اختصاص می یابد.



حمایت همه جانبه مجلس از بسیج برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم و روستاها



نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه ای بودجه سال آینده، در راستای تامین برق و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق محروم، بانک مرکزی را مکلف کردند، از طریق بانک های عامل با معرفی بسیج نسبت به اختصاص منابع برای پرداخت به 50 هزار نفر جهت ایجاد نیروگاه خورشیدی 5 کیلوواتی در روستاها و حاشیه شهرها و مناطق محروم به ازای هر نفر یک میلیارد و 200 میلیون ریال با بازپرداخت 80 ماهه و نرخ 4 درصد اقدام نماید. 



بانک مرکزی مکلف به ارائه تسهیلات برای تامین مسکن ایثارگران شد



نمایندگان مردم در مجلس براساس مصوبه ای در تبصره 16، دولت و بانک مرکزی را مکلف به ارائه تسهیلات لازم برای تامین مسکن ۷۰ هزار نفر از مشمولان قانون جامع ایثارگری کردند و در ادامه شرایط بخشودگی جریمه تسهیلات اعطایی به زلزله‌زدگان و سیل زدگان را مشخص کردند.



دولت مکلف به تامین تسهیلات مسکن رزمندگان معسر و آزادگان شد



نمایندگان مردم در مجلس با هدف حمایت از رزمندگان و آزادگان، دولت و بانک مرکزی را مکلف کردند تا نسبت به تامین تسهیلات لازم برای تأمین مسکن ۵۰ هزار نفر از رزمندگان دارای حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه و آزادگان با حداقل ۳ ماه اسارت اقدام کنند.



تسهیلات ۱۵۰ میلیونی برای ازدواج زوج‌های جوان



وکلای ملت در ادامه بررسی بودجه ای خود در بخش تسهیلات تکلیفی، تکالیفی را برای بانک مرکزی به منظور حمایت از ازدواج جوانان و فرزندآوری تصویب کردند که براین اساس تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر 25 سال و زوجه‌های زیر 23 سال 150 میلیون تومان و تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول20 میلیون تومان، به ازای فرزند دوم 40 میلیون تومان، به ازای فرزند سوم 60 میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم 80 میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم به بعد 100 میلیون تخصیص یابد.



اختصاص تسهیلات ۱۲۰ هزار میلیاردی برای حمایت از اشتغال



وکلای ملت در مصوبه ای دیگر با هدف حمایت از اشتغالزایی بانک مرکزی را مکلف کردند،  از طریق بانک های عامل تسهیلات ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از اشتغال و تسهیلات ۳۵ هزار میلیارد تومانی برای اشتغال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص دهند و تخصیص اعتبارات در هر استان با اولویت مناطق محروم و حاشیه نشین، فعالیت‌های خلاق و دانش بنیان و تعاونی‌ها خواهد بود.



ممنوعیت اعطای اعتبار جدید به بانک ها بدون دریافت وثیقه



نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه مصوب کردند، اعطای اعتبار جدید به بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بدون دریافت وثیقه در قالب خط اعتباری یا اضافه برداشت، توسط بانک مرکزی ممنوع است.



اختصاص اعتبار ۷ هزار میلیاردی برای اعطای وام ۱۰۰ میلیونی ودیعه مسکن کارکنان نیروهای مسلح



نمایندگان مردم در خانه ملت با هدف حمایت از کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح فاقد مسکن، با اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه بلند مدت حداقل ده ساله برای پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه مسکن و ۳۰ میلیون تومان وام ضروری و جهیزیه برای هر یک از کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح از طریق بانک های عامل موافقت کردند.



مصوبه مجلس برای اعطای تسهیلات میلیاردی به بیماران خاص و اشتغال زندانیان



وکلای ملت همچنین بانک مرکزی را مکلف کردند، تسهیلات بیست و دو هزار میلیارد تومانی را برای حمایت از بیماران خاص و زوج های نابارور و زندانیان جرائم غیرعمد و زنان سرپرست خانوار و تسهیلات 500 میلیارد تومانی را برای توسعه اشتغال زندانیان حین حبس و پس از آزادی از طریق بانک های عامل تخصیص دهد.



تسهیلات ۵۰۰ میلیاردی برای حمایت از زندانیان نیازمند با اولویت زنان زندانی و بدهکاران مهریه 



نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بودجه ای خود دولت را مکلف کردند، مبلغ پنج هزار میلیارد ریال از منابع قرض الحسنه بانک‌ها را به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه اختصاص دهند تا به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن و زندانیان بدهکار مهریه پرداخت شود.



تخصیص پانصد هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه برای ساخت مسکن محرومان



نمایندگان مجلس در راستای حمایت از اقشار کم برخوردار و روستاییان به منظور تکمیل نهضت مقاوم سازی روستاها دولت را مجاز به کاهش سود تسهیلات حمایتی کردند.



حمایت مجلس از تولیدکنندگان داخلی ماشین آلات کشاورزی



وکلای ملت بانک های کشاورزی، ملی و توسعه تعاون را موظف کردند، با هدف توسعه استفاده از ماشین آلات کشاورزی نوساز در راستای توسعه سطح زیر کشت دیم زارها به نسبت مساوی مبلغ صدهزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید ماشین آلات مربوطه از تولیدکنندگان داخلی با بازپرداخت پنج ساله، به متقاضیان معرفی شده از سوی وزارت جهادکشاورزی پرداخت نمایند.



پایان بیست و ششمین نشست بررسی بودجه ۱۴۰۱ /نشست بعدی؛ فردا



بیست و ششمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بخش هزینه ای با اعلام دکتر قالیباف رئیس مجلس راس ساعت 18 و 25 دقیقه پایان یافت. فردا صبح آخرین نشست مجلس برای بررسی بخش هزینه ای بودجه خواهد بود، هیئت رئیسه مجلس در ادامه گزارش لایحه بودجه سال آینده را برای بررسی و تطبیق آن با شرع و قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال خواهد کرد.